Cazul Apollinaire

31 Ian

Nu sunt multe pe lumea asta despre care pot spune ca m-au directionat in mod profund, sau mi-au aratat o cale pe care o am de urmat…am pus mana pe Apollinaire tot de la biblioteca astra, e vorba de editia alcatuita de Virgil Teodorescu la editura Univers in ’71.

Am citit Bestiarul si am ramas inmarmurit de cate se pot face in doar patru versuri:

O, leu , simbol crepuscular

De-nvins, bicisnic suveran ,

De-acum te nasti in cusca doar

La Hamburg, pe pamant german

Minunata ironie, minunat simt muzical(atat la autor cat si la traducator)… Dar nu vreau sa scriu un tratat de istorie a lieraturii ci o poveste personala…pana la Apollinaire as fii spus ca sunt dadaist, ca sunt rebel si voinic, conceptu’ de sensibilitate imi era strain … a scrie e una , a atinge sublimul alta, si iata-ma rasfoind in continuare culegerea ajungand la „Alcooluri”, volum pe care eu il consider punctul de nastere nu doar a poeziei moderne ci si a artei moderne in totalitatea sa. Incepe cu Poemul aproape epic „Zona” , o trasarire de suprarealism inconstient, neconturat ca si curent, un suprarealism brut, as spune, … mai apoi in acelasi volum e poezia care m-a facut sa vreau sa exclam „Sunt poet!” sau „Vreau sa fiu Apollinaire”, e vorba de Podul Mirabeau cu al sau vesnic refren:

E zi e noapte bate-un ceas

Trec zilele eu am ramas.

Pentru mine aceasta poezie devenise un tel, nu o sursa de inspiratie, imi spuneam, „vreau si io sa ajung sa scriu asa ceva”… cu simplitatea cu care aparent o facea Apollinaire, cu spiritul sau de boem, betiv, ludic…

Urmeaza poemele de razboi, urmeaza vesnica „Lou” pe care ti-o inchipui si de care te indragostesti pe masura ce citesi sau pe care ajungi sa o urasti pentru indiferenta ei rece…

Iar proza si dramaturgia la Apollinaire(cred ca Woody Allen e cel mai recunoscator sau poate Breton si gasca sa) ajunge sa fie punct de plecare pentru tot ce inseamna exterior realitatii perceptibile empiric…

Gata, am scris destul…ma bag la o bere si la somn…

Lasă un răspuns

